Avbryt

Starten av Säters IF ishockey
av B.Å Johansson

SIF första hockeylag

I slutet av december 1949 tog polismannen Erik Jonsgården initiativ till att starta ishockeyverksamhet i Säter.Jonsgården hade med hjälp av stadens industrier skaffat en sarg. Dir. Ivar Lindqvist vid Säters väveri hade skänkt en belysning till ishockeybanan. Jonsgården hade också varit i kontakt med Svenska Ishockeyförbundet och fått ett löfte om ekonomiskt stöd med 1.150:-

Den 12 januari 1950 väljs den första ishockeysektionen, Åke Eriksson ordförande, Rolf Green, Ivar Nyberg, Evert Norman, Lennart Hurtig, Stig Johansson och Verner Nordqvist.

Den första ishockeymatchen med ”nya sargen” spelades mellan ett pojklag från ”nya stan” och studerande ungdomar, slutresultat 3 – 0 till nya stan.

Den 26 februari 1950 invigs hockeybanan i närvaro av 400 personer. Föreningens ordförande Bertil Lundberg höll invigningstalet. C:a 10 Säterflickor gav sedan en uppvisning i konståkning.

Den valda ishockeysektionen ställdes 1951 inför ett stort problem. Fotbollssektionen ville inte ha ishockeyplanen innanför staketet på ”gamla fotbollsplanen ”– nedanför stationen. Hela fotbollssektionen hotade att avgå om ishockeybanan även fortsättningsvis blir kvar vid ”gamla fotbollsplanen”. Drätselkammaren i Säter lovade då att anlägga en permanent isbana i anslutning till idrottsplatsbyggnationen i Burhagen.

För att hjälpa hockeysektionen med ekonomin ordnades i februari 1952 en galakväll på isbanan. Bl.a. spelades en ishockeymatch med Säters IF:s styrelse och ett flicklag. Matchen slutade 7 – 7. I herrlaget spelade bl.a. Gunnar Lundin, Hasse Jakobsson och Erik Jonsgården. Pelle Dahl var domare. I programmet ingick även konståkning under ledning av Gunnel Lindqvist. Publik c:a 300.

Den först spelade ishockeymatchen spelades den 19/2 1950 mellan Stora Skedvi och SIF slutade 11 – 4.